budgetering

Jag håller på att fixa en budget till mig själv. En halvårs grej som ska hålla koll på hur mycket pengar jag har att spendera och på vad. Jag får ju en klumpsumma pengar av CSN i början på terminen som ska i teorin räcka till mat och hyra och sånt. Tyvärr brukar det inte riktigt gå till så. Delvis är det för att jag brukar vara fattig som en kyrkråtta veckorna innan CSN dimper ner, och blir därmed lätt exalterad av att ha en massa pengar på kontot. Sen när terminen väl börjar är det oftast inte så kul att kolla på kontot. Så också även i år. Visserligen har jag så det räcker gott och väl till hyra resen av terminen, men maten får jag nog ta från lönen.

Problemet är förstås att jag inte vet hur mycket jag spenderar på mat och sånt längre. Innan hade jag en bestämd summa som skulle räcka. Nu får det bli ändring på det. Så nu har jag bestämt att jag har två veckor framöver där jag ska skriva ner alla pengar jag spenderar. Ner till minsta tuggummipaket och bussbiljett.

Nu ska vi få ordning på sånt.

Och då kanske man lista ut redan nu när jag måste leva på potatissoppa.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0