söndagsmiddag

Om det är någonting i matväg jag inte kan laga är det rödvinssås. Vid ett antal tillfällen har jag försökt mig på detta, men misslyckats gigantiskt varje gång. Detta beror mestadels på att jag improviserar det hela istället för att följa recept. Det här kan ju inte vara så svårt tänker jag och häller på vinet i såskastrullen. Men tji får jag varje gång. Nästa gång lovar jag att följa recept.

Igår försökte jag laga mig en rödvinssås. Den blev ok. Men det var nog mest för att emelie lyckades rädda den. Hade varit godare med bara vanlig skysås tror jag. Jag hade tämligen stått och gjort oss en enorm söndagsstek. Den var kryddad med apelsin, salt och sumac och blev nästan perfect i färgen. Inte så dumt tyckte jag för mitt första eller möjligtvis andra försök.

Gott blev det fastän att såsen var sådär.

Och jag har ingen aning om hur mamma får till de mumsiga mjuka motrötterna vi får när hon gör stek. Mina var nästan råa efter två timmar i ugnen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0