On the road to Melbourne eller 1000+ km

Resan till Melbourne  Del I

Måndag morgon frågar vi oss "Ska vi åka till Melbourne?" Lucas har ledigt i fem dagar och jag är ju arbetslös och lat så jag har inte planera något jag inte kan boka om, så efter mycket ja, nej, ja, nej, ok. börjar vi förbereda oss så smått. Vi ska stanna i Canberra (huvudstad) första natten och sen ta oss vidare till Melbourne från där. Klockan 13:30 kör vi från Sydney.

Jag kommer ihåg kameran och allting rullar på fint.

image63
Här sitter jag i bilen och ser uttråkad ut. Dåligt tecken eftersom vi vid detta laget kört i kanske tre timmar och har typ 10 timmar kvar.

Efter lite mer än tre timmar kommer vi till Canberra, jag får agera kartläsare och det går bra. Vi har valt att bo på Canberra City YHA. Vi går och köper mackingredienser på ett köpcentrum och tar bilen till "The Parliment House" alltså stället där allting bestäms. När vi är där finns det ett gäng galningar i sportkläder där som ser ut som de är maratonlöpare vilket de säkert är. Fast åldriga sådana... Vi äter mackor med salami, ost och Dijonnaise (en blandning av dijonsenap och majonäs)

Parliment House.

Efter detta kör vi till ambassad-området där alla ambassader ligger. Det är hur kul som helst.


Inte så kul att jobba på Irans ambassad inte.

Jag blir förstås överlycklig över att hitta den svenska ambassaden som visar sig vara tio gånger snyggare än Danmark och Norges ambassader, som får dela hus. HAHA!

image72
En Svensk flagga!

Jag hinner ta en massa bilder innan jag upptäcker en polisbil som sitter och bevakar ambassaden som om de fått ett bombhot eller liknande. Jag hoppar diskret in i bilen och hoppas att han inte tror att jag är där för att rekognisera inför nämda bombattentat.

Sedan kör vi till en massa stängda museum och har speciellt roligt åt ett gammalt skeppvapen där det står så här: "DANGER THIS MOUNTING MAY MOVE WITHOUT NOTICE". Vaddå, ska de börja skjuta folk på museet eller? De kanske håller koll på ambassadörerna från Iran...

image73
Lucas försökte förstås få mig att låtsas att det ser ut som om jag håller på att öppna dörren. Jag deletade det fotot.


Bilder från the "War memorial" och Anzac Parade.

Dagen efter går vi upp tidigt och börjar köra. Idag väntar vi oss att det tar ca 9 timmar att göra. Klockan är 07:30 när vi rullar ut ur Australiens huduvstad.



Canberra är förövrigt en helt och hållet planerad stad. När politikerna inte kunde bestämma sig för om Melbourne eller Sydney skulle bli utnämd till huvudstad bestämde de sig helt enkelt för att göra en ny stad mittemellan, eller som det visade sig rätt mycket närmre Sydney än Melbourne. Goggla på goggle maps för att kolla hur planerat allting är! De gjorde t.o.m. en sjö.




Resan till Melbourne är lång och tråkig.

image79
Abousolut fantasiskt fotomannaskap. Kolla solglasögonen!!


Visserligen stannar vi i Wangaratta "The Jazz capital of Australia" vilket är lite spännande. Vi ser bland annat en person i äkta jazzutstyrsel inklusive hatt och slips i 35 graders värme. Återigen njuter vi av mackor med salami, ost och dijonnaise fast jag struntar helt i osten som vid det här laget har svettats rejält i bilen.


Lunch i Wangaratta

Dessutom visar det sig att på The Council Club Hotel får man tydligen inte ha underkläder på sig.

image84
Underkläder, eller kanske egentligen mest trosor, kallas undies.*


I del II från ni höra mer om vad vi höll på med i Melbourne de två första dagarna. Det kommer bland annat att handla om tennis och fot-ont.






*Betyder också typ underlinne tror jag. Enligt Lucas betyder undies helt enkelt kläder man har under sina andra kläder.

Kommentarer
Postat av: emelie

du liknar claire på den bilden, där du är i bilen utan solglasögen, lite. i six feet under..

2008-01-23 @ 23:02:58
Postat av: Anna

Jaha, jag kan inte riktigt se det. Hur passade klänningen?

Puss

2008-01-23 @ 23:06:05
URL: http://option.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0