Juno. Se den på bio.

I tisdags var jag och såg Juno på bio. Det är en rätt trevlig film.

image125
(www.reelmovienews.com)

Den handlar om 16åriga Juno (Ellen Page) som råkar bli gravid när hon testar sex med sin bästa kompis (Paulie - Michael Cera) för första gången. När en abortmotståndare och tillika klasskompis berättar att t.o.m. tio veckor gamla foster har fingernaglar bestämmer hon sig för att istället adoptera bort barnet till ett par som inte själva kan få barn. De blivande föräldrarna Mark och Vanessa spelas av Jason Bateman och Jennifer Garner. Jason Bateman spelar som ni kanske inte vet pappa till Michael Cera i Arrested Development som förövrigt är en av de roligaste tvserier jag någonsin sett. Funkar lika bra tredje gången som den första. Det visar sig dock att allt inte är fantastiskt i detta hem. Filmen handlar kanske främst om hur Juno kämpar med sin graviditet och hur hennes situation får henne att växa upp lite snabbare än planerat.

Denna indiefilm har blivit jämförd med Little Miss Sunshine och det kan väl stämma lite. Båda är independentkomedier som gått hem på festivalerna och hos kritikerna. Jag gillade nog Little Miss Sunshine bättre. Juno slutar lite väl sentimentalt och lyckligt för min smak. Vilket inte betyder så mycket för jag tycker att de flesta lyckliga slut är för sentimentala. Men jag måste erkänna att jag blev lite tårögd vid något tillfälle vilket jag alltid ser som ett himla bra betyg. Ska dock påpeka att det inte var i närheten av slutet. För dess dialoger och trevliga skådespelarinstaster är den ändå värd att se på bio. Snyggt filmat och bra musik - håll öronen öppna för två av Belle and Sebastians bästa låtar.

Det ska också påpekas att den är ungefär hundra gånger bättre än Knocked Up som mest bestod av tråkiga karaktärer och en helt otroligt dålig och osannolik kärlekshistoria mellan Katherine Heigl och personen som får henne på smällen. Jag såg den i morse och inte en enda sekund trodde jag på att Katherine var kär i killen eller att killen var kär i henne. Usch!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0