Valet II

Som sagt, det är hur spännande som helst. Det verkar just nu som om valet vinns av Labor. Just nu ser det ut som ALP (Australian Labor Party) får 58 seats i parlamentet med 37 seats till John Howard, The Liberal party och The National.

The National och The Liberal har ett sammarbete och går oftast under namnet The Coalition.

Det verkar till och med som om John Howards valdistrikt kommer att gå till Labor. Han har haft det sen -74 och ingen premiärminister har förlorat sin plats sen 1929.

Fast man ska ju inte ta mig allt för seriöst för jag har rätt dålig koll på hur de här sakerna fungerar. Jag har fortfande ingen koll på hur deras valsystem fungerar. De har något som kallas preference voting, där man rankar kandidaterna och man räknar alla röster för både deras första röst och sen resten. Jag tycker det verkar väldigt krångligt och ingen här har riktigt lyckats förklara det ordentligt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0