Doften av gamla böcker

Jag kommer ihåg första gången jag gick ner i källaren på Helsingborgs Stadsbibliotek för att låna Shakespeares Romeo and Juliett. Det var på den tiden de hade den engelska sektionen i källaren. Nu har de Öppet Magasin där nere. Jag tror jag också var lite intresserad av att läsa A Midsummer Night's Dream för jag kommer ihåg att jag luktade på den. Jag älskar doften av gamla böcker som har stått inklämda väldigt länge bland andra gamla böcker. Det är en doft som för mig är fylld av förväntan, nyfikenhet och känslan av att det ligger något viktigt här och väntar på att jag ska komma in och plocka fram det.
Jag kom för några dagar sen att tänka på Mörarps skolan bibliotek. Jag gillade mest de tunna gamla böckerna som stod i en hylla till väntser, om man såg det från mitt klassrum. Jag tror de luktade likadant.
Nästan varje gång jag går till biblioteket i Helsingborg går jag och luktar på den där boken. Så fint det kommer att vara när mina böcker luktar sådär. Jag har en, Virgina Woolfs A Room of One's Own. Den luktar gammalt.

Kommentarer
Postat av: Lisa K

Läste nybloggat för att se om min blogg idag kommit in som handlade om det skånska uttrycket "holians"
som professor Sven-Eric Liedman tyckte skulle ingå i rikssvenskan!! Och då läste jag om ditt besök
på Helsingborgs bibliotek, som betydde så mycket för mig en gång för längesedan när jag var very young och bodde i den vackra Sundets Pärla och inte nu i en förort till Stockholm. Jag vet inte om lukten av gamla böcker betyder något för mig men böcker har gjort det i hela mitt liv, när jag har tid att läsa förstås.

2007-08-13 @ 11:54:01
URL: http://lisad.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0