Om bristande geografikunskaper

Hör och häpna när jag berättar att jag var ute och motionerade idag! Ja, kära vänner, Anna var ute och gick i rask fart i hela 40 minuter i eftermiddags. För att inte bara flanera runt stan så bestämde jag mig för att gå bort till den danska delikatessbutiken som ska ligga en bit härifrån. Jag tänkte att det nog skulle ta en halvtimme att gå dit så kände att det var lagom. Men på vägen dit gick jag vilse, eller, jag gick fel. Så när jag väl gått i en halvtimme kände jag att det var läge att gå hem. Jag var ute och gick i ett rätt dodgy industriområde och kände mig inte helt onervös. Men sen kom jag hem och kollade kartan och upptäckte att jag var kanske tio minuter från målet. Nästa gång tar jag med mig Lucas och går hela vägen. Jag hoppas lite att de ska ha svenska saker också men annars kan danska produkter sitta lika fint. Jag har hört att de bland annat har remouladesås. Mums till fisken. Och om de inte har något kul kan jag ju alltid gå till den danska restaurangen som förövrigt heter The Scandinavic Viking. 

Folk här tror att Sverige är Schweiz. Särskilt om de är internationella studenter från Hong Kong. Häromdagen pratade jag med en kille i klassen som pratade och fickknivar, banker osv ett bra tag även efter jag förklarat att Sverige inte är Schweiz och att det är Schweiz som ligger mitt i Europa. Jag borde bära runt på en karta och visa folk. Jag försökte förklara Sverige men kom bara på IKEA och det är ju inte så kul att vara från ett land som bara har IKEA. Nästa gång kanske jag ska nämna Ingmar Bergman eller andra kända personer.

Men jag ska inte säga något. Kollade på världskartan vi har i badrummet och upptäckte igen (jag har kommit på detta flera gånger innan men lär mig aldrig.) att Irak ligger väster om Iran. Jag får alltid för mig att Irak ligger på andra sidan Iran. Så jag ska kanske inte skryta om mina geografikunskaper.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0