Robert Jordan och en liten Harry Potter spoiler

Igår fick jag reda på att författaren Robert Jordan dött. För alla er som inte vet så är Robert Jordan författaren bakom fantasy serien World of Time. Den består hitintills av 11 tjocka böcker och jag har läst serien sedan jag var 14 eller 15. Men den är inte klar än. Det skulle komma ut en bok till.

Han har länge varit obotligt sjuk i någon slags blodsjukdom och har inte kunnat skriva så mycket. Så där satt jag, med en ofärdig fantasyserie och en döende författare. Jag måste erkänna att jag först kände ilska när jag förstod att han gått bort. Men så slog det mig hur fullkomligt själviskt det var. Sen kände sympati för hans familj och vänner som förlorat honom.

Det känns också konstigt att sörja över en person man aldrig riktigt känt. Robert Jordan är inte ens hans riktiga namn. Men på ett sätt har jag ju känt honom genom hans böcker. Det är som när jag läste sista Harry Potter boken och grät när jag trodde att Harry skulle dö. Jag förklarade sedan att det var för jag har ju kännt Harry Potter och alla de andra karaktärerna i nästan sju år. Fiktiva personer kan verka lika levande som faktiska personer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0