kent 28 juli 2000

Jag kommer ihåg en sommarkväll när regnet låg i luften. Det var i juli, närmare bestämt den 28e juli år 2000, och jag var fjorton år. Vi satt på hamntorget utanför det inhängade området och väntade på att Kent skulle börja spela. Vi gjorde sånt som fjortonåringar gör. Pratade och rökte ciggaretter. Vi drack nog inget. Vi satt ute för att möta några som inte hade biljetter. Det var Kalasturné. Det var jag och Julia. Vilka de andra var har jag glömt bort. Kanske var Ulrika också där.

Så hör vi hur de börjar spela och vi springer in. Vi hamnar till höger sida och en bit från scenen. De spelar Kungen är död och det börjar regna. Jag blev kentfrälst just i det ögonblicket. Jag kommer ihåg att jag lutade mig mot personen framför. Han lät mig hållas. Jag kommer inte ihåg så mycket mer än det.

Något år senare skriver Jocke Berg om den kvällen.

Snart kommer regnet som en våg
Och sköljer bort
allt som inte är musiken...


(FF från Vapen & Ammunition)

Och fastän att den låten inte spelades den kvällen så påminns jag alltid om den kvällen på ett hamntorg där 3000 personer njuter av musik i duggregnet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0