Chili Con Carne

Idag har jag roat mig på jobbet med att redan innan lunch bestämma vad jag ska äta till kvällsmat. Jag måste fixa rester och sånt, så något storkok blir det. Jag bestämde mig för chili con carne. Med ris och gräddfil. Jag lagar denna rätten ungefär såhär:

Ingredienser:
700-800g köttfärs
1 stor gul lök
2 klyftor vitlök
1 paprika, röd
1-2 msk spiskummin (efter vad du gillar)
Mycket färsk chili, gärna två olika sorter
Cayennepeppar och paprikapulver efter smak om man har det hemma
1 burk majs (eftersom lucas hatar majs har detta inte varit en del av min chili på rätt länge, men nu kan jag ta med den igen!)
1-2 burkar krossade tomater
Lite tomatpure om man vill
1 buljongtärning
 1-2 burkar bönor, tex kidney eller en mixad burk

Ja, först fräser man löken i lite olja. Sen hivar man i paprikan som under lökfräsningen bör hackas i små tärningar. Ta i vitlöken också ungefär nu. I en stekpanna fräser du köttfärsen i omgångar, och salta och peppra. Häll över i löken. I det så häller du sedan i alla andra ingredienser - tomat, chili, buljongtäning osv. Spara dock bönorna ett tag så de inte kokar sönder. Låt chilin koka i minst en halvtimme, gärna en timme. Bönorna kan få koka med den sista kvarten eller så. Smaka av med salt och peppar. Servera med ris och sallad, och en stor klick gräddfil (eller creme fraiche om man bor i Sverige). Som överkurs kan man hacka lite persilja och lägga i vid servering, det blir gott.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0