Monopolregler a la Nordström and Pozzey

Jag och Lucas spelar rätt ofta Monopol, det har vi alltid gjort. Detta är mest för att Monopol är mitt favoritspel. Jag bryr mig inte ens om att det tar lång tid att spela. Fast vi spelar nästan aldrig till slutet. När man tydligt ser vem det är som håller på att vinna är det bara att ge upp. Ibland vill jag spela till jag är bankrupt, men det är inte så ofta man pallar.

Men vi har en del special-regler när det gäller Monopol. De flesta familjer har nog det. "Hemmagjorda" regler kallas husregler och är inte alls något som finns i monopolreglerna. Den vanligaste är nog att man inte får köpa på första varvet. Eller kanske att man får dubbelt så mycket pengar när man landar på GÅ. Både dessa regler finns i "Monopolregler a la casa de Nordström and Pozzey" men inte i de officiella reglerna.

För att försöka ge er en bild av hur det går till när vi spelar monopol så beskriver jag nedan alla våra regler. Vissa självklara regler som att man går medsol och sånt har jag inte inkluderat.



Monopolregler a la casa de Nordström and Pozzey:


  • Landar du på GÅ får du dubbel inkomst. Detta även om du får ett kort som säger Gå till GÅ.

 

Att köpa gator

  • Du får inte köpa på första varvet. (Varför är okänt, men finns inte i de vanliga reglerna.)
  • Vi köper aldrig Elverket och Vattenverket eftersom de är fjöriga och mest bara jobbiga för den som har dem och den som landar på dem.
  • Likaså har de blivit med de två första gatorna, Hornsgatan och Västerlånggatan har jag för mig att de heter på svenska. Knappt lönt att köpa!
  • Betalning för gator går till banken

 

Att betala hyra

  • Du kommer inte ifrån hyran även om du lyckas smita undan utan att den andra märker det. (I reglerna behöver man inte betala hyra om motspelaren inte säger ifrån innan det är nästas tur.)
  • Vi kör att när du har en obebyggd gata i ett set så får du dubbel hyra för den. Dvs om du har alla gröna gator men inga hus på dem får du kräva dubbel hyra av den som landar. (Regel)

Fri Parkering

  • I mitten betalar vi allting förutom gatuköp. Skatt, böter och även husköp. Särskilt husköp gör att det i den senare delen av spelet oftast ligger rätt mycket pengar i potten. (Hemmagjord regel)
  • Vi har visserligen en regel till, den som landar får ta max $3000 dvs 6 $500 lappar. Vad heter de på svenska? 10000?? Detta är för att det oftast är Lucas som hamnar på fri parkering och tar alla pengar, sen landar jag nästa runda när det inte ligger någonting där. Inte så kul.

Fängelse

Här kör vi ungefär samma regler som det står i spelet fast med några variationer.

  • Du får försöka slå dubbelt tre gånger och först på det fjärde får du gå ut, och du behöver inte betala för det. (I reglerna står det att du får slå tre gånger och sen betala 50 och gå ut på vad du fick på tredje slaget.)
  • Vi får inte heller, när vi slagit dubbelt och kommit ut, slå igen. (En faktisk regel.)

 

Husköp

De här reglerna är de mest spännande vi har utvecklat. De kom nog till när vi satt i Sverige 2005 och försökte få spelet så rättvist som möjligt.

  • Du får bara köpa hus när du landar på en gata i den färggruppen. (Om du landar på de röda gatorna och har alla tre får du köpa hus på dem.) Spännande eller hur? Detta är för att den rikaste spelaren inte ska kunna köpa hus på alla sina gator på en gång.
  • Du får bara köpa tre hus åt gången. Detta för att hindra spelare för att köpa hotell direkt. En fantastisk regel!
  • Och precis som i de riktiga reglerna så får man bara köpa få många hus som finns i lådan. Tar de slut så får man vänta till någon säljer tillbaka sina hus.
  • Men du får också köpa och sälja hus mellan dina olika gator, så om du har hus på de ljusblåa gatorna, men vill ha fler på Strandpromenaden och Grand Hotel (eller vad de nu heter på svenska) så kan sälja dem från de ljusblåa till de mörkblåa. Du måste förstås betala mellanskillnaden på husen.
  • Du får sälja tillbaka dina hus för originalpris. En mycket smidig regel som gör att du aldrig förlorar på att köpa hus, eftersom du får tillbaka pengarna om du behöver. I reglerna måste du sälja för halva priset.

Star Wars Monopol regler

Jag köpte ett "Star Wars Monopoly" till Lucas i julklapp. Det har smidiga extraregler i de officiella reglerna! När man slår dubbelt kan man använda ?The Force? för att göra saker. Hur kul som helst. Visserligen tar ens tur slut då man kör en ?use the force?, så du får inte flytta vidare. Men först så går man de stegen som tärningen visar och kör klart den omgången, sen efter det får du välja om du vill ta ditt force-drag eller inte.

 

När man slår dubbelt:

  • Ettor: Du får ?Hyperspacea? till vilken gata du vill. Du får välja allt, även GÅ, förutom Fri parkering och Fängelset. (Jag försökte på mig fängelset för att slippa betala hyra ett tag men det gick sådär. Vi kom fram till att om man inte får gå till fri parkering får man nog inte gå till fängelset heller.) Du hyperspacear framåt och om du passerar gå så får du dina $200. Smidigt sätt att komma till en gata du vill köpa.
  • Tvåor: Du får $200. Alltså summan man får när man går förbi GÅ.
  • Treor: Du får $50 från varje medspelare. (Eftersom vi alltid bara är två är det inte ofta vi gör det...)
  • Fyror: Ta ett ?Jedi-kort?, alltså det kortet som inte är Chans.
  • Femmor: Ta ett ?Sith-kort?. Chanskortet. Denna och föregående använder vi nästan aldrig. Varför riskera att få något ännu sämre...
  • Sexor: Du får utmana den andra spelaren för en av dennes gator. Man slår varsin tärning och den som får högst vinner. Är det lika slår man om. Men man får bara utmana en gata som inte är del av ett set. Dvs har jag två röda gator och Lucas har en så kan jag utmana honom, men har han alla gula kan jag inte utmana honom för någon av dem. Detta är den bästa reglen, för jag får rätt ofta dubbel-sexor! Numera byter vi inte till oss gator utan väntar till vi får dubbel-sexor. Mycket bättre eftersom när vi byter är det alltid någon som får vara snäll och ge bort en viktig gata och den (läs Anna) brukar då förlora...

The end

 

Så vad har ni själv för "husregler" i monopol, eller andra spel? Berätta!


Kommentarer
Postat av: Tobias

vet inte, spelar inte monopol!

svar: hehe jasså usch hatar att övningsköra ;)

2008-02-10 @ 10:55:30
URL: http://grymtroligperson.blogg.se
Postat av: Littlejohn

Sådär tycker jag.

Lite för präktig ibland. Men det här fastnade:

Det värsta av alla lidanden är att inte veta vad man vill i livet.

Men det är nog mer en tjejbok, tror jag.

2008-02-10 @ 11:01:54
URL: http://littlejohn.blogg.se/?c=1199826529

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0