Australien är fint del I

Större delen av året är det varmare utomhus än inomhus. Australien har som ni alla vet ett varmt klimat. Det är också rätt torrt eftersom det nästan aldrig regnar. Så hettan gör att de flesta affärer och sånt har air conditioning, eller air con som jag brukar kalla det*. 

Man knallar runt på stan och är varm och svettas och mest vill kyla ner sig med ett riktigt stort glas bubbelvatten. Då är det bara att gå in i närmaste affär som ser ut att ha air con. Många skyltar om denna egenskap så det brukar inte vara svårt att hitta. Sen när man väl är där inne tar det fem minuter innan man fryser armarna av sig och måste gå ut i solen och värma upp sig. Och det är väl rätt ok. Men att gå på bio kan innebära två hela timmar av air conkyla. Detta brukar jag lösa genom att ta med mig tjocktröja och mina raggsockar som jag fick av min mamma för något år sedan. Då är det fint.

Men som svensk är jag förstås väldans förtjust i att inte vara kall varenda dag. Det är hur härligt som helst! När jag kom hem på besök i Sverige tog det mig en vecka eller så att vänja mig vid Sveriges temperaturer och frös konstant. Samma sak hände när jag flög från sommarsverige till vinteraustralien nu i juli. Jag spenderade två veckor under täcket.



*En del kallar det A/C, och andra säger helt enkelt air conditioning.

Kommentarer
Postat av: Sara

alltid när jag vill skriva en kommentar till dig så funkar det inte, så nu skriver jag mest detta för att se om det funkar. och säga att jag tycker om dig, puss!

2007-09-17 @ 20:25:22
Postat av: Sara

ja se, nu funkade det!

2007-09-17 @ 20:25:43
Postat av: Anna

När jag skulle svara på din kommentar om att det inte funkar att kommentera funkade det inte. Spännande. Hoppas det fungerar nu.

2007-09-18 @ 23:15:53
URL: http://option.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0